Fyrskib No. X
Bygget 1877 af egetræ , på De forenede Oplagspladser og Værfter på Christianshavn Danmark.
Den første der blev bygget efter tegninger, fra det Engelske Fyrvæsenet Trinity House.
Længde: 31,52 m
Bredde: 5,79 m
Dybgang: 3,20 m
Vægt: 139 BRT
Fyrskib no. X på sin plads: Skt.Katharins Dok i London. GB. Foto: Media Press ca. 1997
Skibet blev udlagt på position
1878 - 1886 Skagens Rev
1887 - 1897 Læsø Trindel
1899 - 1908 Vyl
1909 - 1910 Ukendt position
1911 - ? Østre Flaks
Senere lå den på forskellige positioner.
1971 blev skibet solgt
Indsats 94 år.
Den første ejer var Christian Egelsborgs Fabrik i Holbæk, de brugte skibet til udenlandsk arbejdskraft, det blev dog forbudt af myndighederne. Så skibet blev solgt til Hobro Sejlklub som svømmende klubhus.
Skt Kathrins Dok i London GB. Foto: Media Press ca. 1997
Den næste ejer Arkitekt Niels Spaabæk, købte skibet for den latterlige pris af 40.000 kr. og ombyggede den til restaurant.
Skibet lagde i Frederiksholm Kanal i København, ejeren havde også et restaurant skib i London.
På grund af en truende konkurs ville han stikke af med skibet til London, hvad der ikke lykkedes. I nærheden af Skagen blev han fanget af myndighederne, og skibet bragt til Skagen og fast forankret. Ved salget i 1971 blev lanternemasten fjernet., men blev igen sat på i 1995, ejeren Arkitekt Spaabæk kunne overtale Hørsholm kommune til at yde 5.000 kr. til køb af en lanternemast, fra et andet fyrskib der lagde i Nordsjælland.
Imod fyrvæsenets vilje, der ellers fjernede alle lanternemaster når skibe blev solgt til private, monterede han en lanternemast i1980, på fyrskib no: X.
En ny ejer købte skibet af konkursboet , og drev den i nogle år som restaurant i Helsingør.dette endte også med konkurs i 1995, hvorefter skibet igen blev solgt.
August 1997 blev fyrskibet bugseret til Rochester i England, hvor den kom i tørdok og fik en grundig overhaling, Derefter blev den benyttet som restaurantskib på Skt.Katharins Dok i London. Maj 2008 blev den slæbt tilbage til København af den Engelske slæbebåd "Cristine" 2008 var der brand i skibet som dog hurtig blev slukket af Københavns brandvæsen, skibet ligger i dag på Refshaleøen og det ser ud til at der bliver arbejdet på den.
Nyt liv for den ældste fyrskib i Verden.
Verdens Ældste fyrskib bliver igen vækket af den nye ejer Mick Robin , der forhandles i øjeblikket med Københavns kommune om en kaj-plads i Nyhavn.Beliggenheden er meget vigtig da det er et stort beløb som skal forrentes. Min grundlæggende ide er dansk-fransk seafood inspireret restaurant, med et "drys" af Dansk design. Forstået således at alt drift-inventar vil komme fra Danske design virksomheder. Dansk skib, dansk design, danske råvarer - kort fortalt - et flydende showroom med det ypperste fra Danmark. Vores selskab hedder " FYRSKIB X Aps" Jeg vil herfra ønske alt held til at få den gamle dame vagt til live igen.
Nu tilbage i Danmark - ligger et sted i København.
Fyrskib fra 1877 risikerer ophugning
Sidste informationer pr. 16 marts 2013.
Fyrskib nr. X er nu solgt til en ukendt klient, der er ikke gjort noget særligt ved den endnu. Men man kan da håbe at den bliver bevaret.
Fyrskib nr. X er købt af en privat, skibet er total renoveret og indrettet til privat beboelse. har været vist i TV 2 den 25 Oktober, Skibet er blevet rigtig flot.
Skibet ligger på Refshalevej - København