Fyrskib No. XI

Kendings bogstaver: OYHK

Bygget i 1877-78 af egetræ på skibsværftet F. Sparre i Nysted på Lolland, Danmark

Den blev bygget efter tegninger fra fyrskib no: X, tegnet af det Engelske fyrvæsenet Trinity House.

Klassifikation: den Danske søfartsstyrelse, Pram - motor løs.
Søsterskibe: No: X til XXI, kostede dengang ca.174.298 kr.

Tegning. Svendborg Værft, ca:1932

Tegning. Svendborg Værft, ca:1932

Længde: 35,18 m
Bredde: 5,81 m

Efter ombygning i tredverne blev den omregistreret.
Brutto vægt, fuld udrustet: 138,42RT (264 t)
Netto vægt: 59,13 RT (112 t)
Dybgang: stævn: 3,09 m
Dybgang Agter: 3,30 m

Bov anker 900 kg. Ankerkæde tykkelse 40 mm, 113 m. To fortøjnings kæder, tykkelse 40 mm, 226 m. Fyret 10 m over vandlinie, styrke (15,000 lux). Sigtbar ca: 11 sømil.

Fyrskibet XI med satte sejl ,dengang var der ikke el ombord. Petroleumslamper blev hejst op i den centrale hovedmast. Tegning fra Orlogsværftet i København 1879. Billed: "Royal danisch design" i Kolding DK

Fyrskibet XI med satte sejl ,dengang var der ikke el ombord. Petroleumslamper blev hejst op i den centrale hovedmast. Tegning fra Orlogsværftet i København 1879. Billed: "Royal danisch design" i Kolding DK

Fyrskib XI var det første skib der blev udlagt i Nordsøen på position Horns Rev
(ca: 40 km. vestlig for Blåvands Huk)

1878 - 1883 Horns-rev
1884 på Anholt og Læsø
derefter reserveskib
1890 - 1903 Gedser Rev
1904 - 1911 Anholt Knob
1911 - 1916 Læsø Rende
1916 - 1918 Gilleleje Flak N


I årene 1926 - 1957  lå den på position Drogden ,og i  fyr- magasin som reserve, Store Bælt IV, Knudshoved´s Østre Flak, Ålborg Bugt, og på Svendborg værft til overhaling.

FS nr. XI

FS nr. XI

1932 og 1962 blev den ombygget, og tilpasset de nyeste tekniske krav. Senere positioner er ikke bekendt, skibet var på det tidspunkt det bedst udrustede fyrskib i Danmark , særlig radioanlægget var af højeste teknisk standart.

Efter en rekord indsats på 99 år, blev det i 1977 indofficiel sat til salg. Kunstner og Designer Bo Bofils, erfarede denne mulighed og sikrede sig med et top tilbud på 201.878,11 kr. købet.

Den mærkelige købspris blev sammensat således.

Grundpris 200.000 kr.+ 1878 kr.bygge-året, og de 11 øre var skibets no: Bo Bofils og hans hustru Jane Reumert, indrettede skibet til bolig

FS nr. XI

FS nr. XI

Bo Bofils er i Danmark bekendt for sine maritimske og tekniske tegninger, etikettegning og frimærker, i 1994 tegnede han års mærket med Skoleskibet Danmark, og han designede flere kendte brugs genstande. Til forskel fra andre private fyrskibs ejere, bevarede han det kostbare kobber beklædning

Da han som ejer overtog skibet, der lå ved Holmen i København, var lys tårnet , bronzebogstaverne og kronen på agterspejlet fjernet, på hans opfordring blev disse ting igen sat på sin plads, så man ikke irriterede skibet, som han sagde.

Bo Bofils brugte motoren til strømforsyning , afsaltnings anlæg , trykluftstanke , varmekedel , ankerspil o.s.v., for at få mere plads fjernede han de 7 mandskabsrum og radiorummet , se grundridset før og efter ombygning. For at få mere lys under dæk, indbyggede han 6 koøjer i fribord. Radiorummet og den agter kok-køjerum, blev ombygget til et rum.

Stemningsbillede af FS XI, Foto: GIF-Animation: BULITO DESIGN

Stemningsbillede af FS XI, 
Foto: GIF-Animation: BULITO DESIGN

Bo Bofils var meget omhyggelig med ombygningen, ca: 30 tons materiale blev fjernet fra skibet, men den maritime charme er blevet bevaret.

1988 indversterede Bo Bofils en million kr. i en overdækning af skibet, for og agterdæk og et tegneatelier, dette sparede ham for mange omkostninger, der var ved det åbne dæk. ca: 200.000 kr. pr. år.

1994 valgte Bofils og hans kone at flytte til Bornholm og solgte skibet til den forhenværende ejer af af Gori koncernen Niels Olaf Ehrenskjöld, der kun besad det i kortere tid. 

Den nye ejer Thorkild Rose og hustru, benyttede skibet mellem 1995 og 1999 som sommerhus.

Foto: Erik Omme

Foto: Erik Omme

Den 22 Juli 1999 købte de nuværende ejer Anette og Kurt Spalinger skibet , restaurerede det indvendig. for 100.000 kr.

Magasinet "BO Bedre" skrev en artikkel om skibet maj 2001. Prisen på skibet er i dag ca: 1 million EURO. Det velholdte skib ligger ved Bryggeri huset Christian den. 4. Frederiksholms Kanal , Kajplads 130 , København. Udsigten fra Lystårnet på FS. XI  i Frederiksholm Kanal.

Foto: BULITO

Foto: BULITO

Det er vel sjældent, at man har udsigt over Danmarks metropol fra toppen af et fyrskib, og på bløde sæder.

Skibsejerne Anette og Kurt Spalinger stiller med et maritimsk koncept på fyrskib XI, skibet til rådighed for festlige lejligheder, såsom bryllup , fester og firmafester.

Man kan blive viet ved roret eller under lanternemasten på den 125 år gamle Danske Fyrskib XI. Følgende kan man betjene med en Aperitif indtil ca: 30 gæster

Brudeparret får en vielsesattest, med den nøjagtige position hvor de har de har indgået ægteskabet.

Den symbolske udstråling for et Fyrskibs-bryllup er vel også at sådan et gammel skib, der har strit gennem storm og blæst, giver et godt billede af holdbarhed og styrke, dette må også være et mål  for vore dages ungdom.

Det aktuelle Bordstempel Fyrskib XI, er en blindprægning. Prægningen er beregnet for udgående fra fyrskibet. Også besøgende kan erhverve et postkort med stempel. Design: BULITO

Det aktuelle Bordstempel Fyrskib XI, er en blindprægning. Prægningen er beregnet for udgående fra fyrskibet. Også besøgende kan erhverve et postkort med stempel. Design: BULITO

Firmaer, Private selskaber eller foreninger (mellem 20 og 40 personer) hygge sig i maritime omgivelser nyde en Aperitif og derefter nyde maden fra den  kulinariske restaurant. For planlægningen af et hel arrangement står vi gerne til tjeneste.

Med til et arrangement hører også en rundvisning på skibet og et minde kort med skibsstempel for Fyrskib XI og faglige oplysninger om skibet.

Skibet er opvarmet, og kan derfor også stilles til disposition om vinteren.

 

For videre spørgsmål står ejerne Anette og Kurt Spalinger gerne til disposition på:
Tlf. +45 33 12 60 89 og +41 79 661 74 70 eller E-mail :bulito@bulito.ch

Ejere Anette og Kurt Spalinger-Røes er ved at søsætte et nyt koncept, som handler om at blive gift på Fyrskib XI, hvor vi lægger ramme til selve vielsen. De skal selv have en præst med, og vi byder så på en aperitif, før de tager videre. Vi vil også gerne lave rundvisninger for eksempel for firmaer.


Model af "Fyrskib XI"

Modellen er bygget i målforhold 1:50 , kan også købes. 

Grundet orreginale tegninger og mange foto´s er her lavet en model af museumskvalitet opstået.
Modelbygger Teamet er klar til at bygge flere modeller af dette skib. Bygge-tid ca: 4 måneder. Pris ca: 4000 EURO.

Interesserede bedes henvende sig over kontakt-skemaet på denne hjemmeside.  ( Kurt Spalinger )