Fyrskib No. XII
OYHR
Bygget 1879 af egetræ på De forenede Oplagspladser og Værfter på Christianshavn i Danmark. Skibet var fra begyndelsen udstyret med Lys tårn og Tågehorn.
1903 blev tågehornet drevet af en dampmaskine
1924 blev den udskiftet med en dieselmotor.
1915 blev den udstyret med en undervandsklokke. så var det muligt for andre skibe at stedbestemme positionen selv i meget tåget vejr. Denne form for pejling blev ikke meget anvendt, for skibene ville ikke investere i lytteudstyr.
Længde: 30 m
Bredde: 6 m
Skibet blev udlagt på position.
1880 - 1889 Anholt Knob
1889 - 1895 Horns Rev
1897 - 1901 Læsø Trindel
1903 - 1914 Læsø Trindel
1916 - 1920 Læsø Trindel
fra 1925 Schultz Grund
Solgt til grosserer A.L.Sørensen, København.
Ingen information for de sidste 20 år.
Indsats: 74 år.
Ophugget ca: 2000
1953 blev skibet solgt til skrothandler A.L.Sørensen København, han købte skibet fordi kobberpladerne i bunden oversteg købsprisen.
Kort derefter sank skibet , fordi det blev utæt. Skibet blev lænset og solgt til en anden køber for 4000 kr. Derefter fulgte en lang periode, hvor skibet lå på solsiden i Christiansholms Kanal i København, hvor ejeren brugte den som bolig og køreskole. ( se billedet ) der stod køreskole Fyrskib XII på siden af hans biler.
Den 28 november 1998 sluttede den som bolig-.skib var blevet solgt en 1/2 år tidligere til en børsmægler, hans søn holdt en stor fest med unge mennesker om bord, flere naboer følte sig forstyrret af den megen larm, og besluttede sig til at kappe strømmen til skibet.
Hvad de ikke vidste, var at de derved satte lænsepumperne ud af drift Brandvæsnet forsøgte at holde skibet oven vande med pumper, der blev hentet dykkere der skulle stoppe hullerne i bunden og man forsøgte at genetablere strømmen lykkes det ikke og skibet sank.
Da skibet i denne smalle kanal, blev en hindring for sejladsen, lod man den hurtig fjerne, og placerede den i nærheden ved B og W værftet. Der ligger det endnu som vrag, over ejeren, konkursboet og udpantninger vides d.d. intet.